"Výhodné" půjčky

15. července 2013 v 8:00 | gms |  Názory
"Půjčíme Vám na cokoliv. Kdykoliv a ihned. Stačí zavolat a máte peníze ihned"... v novinách, v televizi, na billboardech. Nemohu napsat, že to jsou žvásty a bláboly, protože je to bohužel pravda. A o to víc je smutnější, že na takové věty někteří lidé reagují jako vosy na med. "Ano, mažme jim med kolem huby, jen mažme, ať se pěkně slétnou a penízky se jen pohrnou."
Na jednu stranu chápu lidi, kteří mají veliké dluhy a potřebují rychlou pomoc, ale vytloukat klín klínem je o ničem a na splacení jedné půjčky si půjčovat odjinud je snad ještě horší! Pojďme se na to podívat z pohledu "běžného" občana, který jen chce dětem udělat radost a na vlastní potřeby přitom zapomíná.


Pan Bořek byl stavitel. Neměl moc peněz a blížily se narozeniny jeho syna Jiříka. A protože Jiříkovi mělo být osamnáct let a přál si auto, rozhodl se, že si na dárek pro Jiříka letos půjčí, když má těch osmnáct.

Jednou večer, když se díval na televizi, proběhla reklama na půjčku od Home Credit. "A proč by ne?" V jednom z bazarů měl vyhlédnuté celkem zachovalé a pěkné auto, s cenou 100.000Kč. Půjčil si tedy 100.000,- a jelikož společnost nabízela splatnost 7 let, myslel si, že má dostatek času. Přesto, že výsledná částka, kterou společnosti zaplatil, byla 159.516Kč, těch sedm let bylo pro Pana Bořka dostačující.

Jenže, co se nestalo. Nebo vlastně stalo. Po čtyřech letech slavila jeho dcera také osmnáctiny a nechtěla být na tom hůř než její bratr a chtěla také auto. Tatínek tedy opět hledal, kde si půjčit a zrovna, zase v televizi, běžela reklama na Tesco půjčku. Říkal si, že Tesco je dobrý řetězec, chodívá tam nakupovat, tak proč by ne? Půjčil si tedy dalších 100.000Kč na auto pro svou dceru, tentokrát ale se splatností jen 3 let, ale RPSN 17,5%, takže po třech letech společnosti vrátil 127.116,-, tedy o 27.116Kč více.

Jenže, co se opět nestalo. Po roce panu Bořkovi přestalo jezdit jeho vlastní auto. Nevěděl co s tím a mechanik mu s lítostí oznámil, že oprava by stála víc, než auto nové. Tak se bohužel stalo, že pan Bořek byl po roce nucen koupit si nové auto. Ale z čeho? Tak opět hledal, kde si půjčit a hle - Cofidis se nabízel jako nejlepší. A tak si požádal u Cofidisu o 100.000 na auto pro sebe. Splatnost si zvolil na 2 roky, takže ve výsledku společnosti zaplatil 121.728Kč, tedy o 21.728Kč více, než si původně půjčil.

Rok se s rokem sešel, stavebnictví moc nevzkvétalo a po dvou letech pan Bořek viděl, co za posleních sedm let napáchal za paseku: V Home Creditu přeplatil 59.516, Tescu zaplatil 27.116 a Cofidisu za půjčení zaplatil 21.728Kč. Celkově to tedy dělalo 108.360Kč a pan Bořek se ptal sám sebe - nebylo tehdy lepší koupit klukovi něco skromnějšího místo auta a dceři totéž? Po sedmi letech pan Bořek zaplatil všem společnostem skoro 110 tisíc jenom proto, že chtěl dětem udělat radost a nakonec na to sám doplatil, když peníze, které by sám potřeboval, neměl a musel si na ně půjčit.

Nedoufejte, že děti pana Bořka mu nějak pomohly. Proč asi? Sami měly dluhy z jiných důvodů - zakládaly rodiny, měly hypotéky na baráky,...

Základem zkrátka je, mít to všechno spočítané. Půjčit si 100 tisíc a vracet 150... není lepší si na to našetřit hned a nebo šetřit postupně dopředu? Pan Bořek věděl, že jeho děti budou slavit narozeniny, mohl se na to připravit a mohl si ušetřit tyto zbytečné výdaje. Proč to ale neudělal, mi dodones je záhadou.

Ceny půjček byly zjištěny dne 14.7.2013, kdy byl napsán tento článek.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Sever-rat Sever-rat | E-mail | Web | 15. července 2013 v 8:55 | Reagovat

Pan Bořek ještě dopadl dobře. Většinou se stane, že člověk ani nemá na splácení a potom jsou vysoké pokuty a penále, viz Obchodní podmínky Home Creditu. A člověk se tím dostane ještě do větší dluhové spirály, kdy si půjčuje více a více. Vím o lidech, kteří mají i 25 věřitelů.

Lidé v dnešní době nemají na to, aby si vytvořili rezervu. Já si zas vytvořil rezervu tím, že se mi najednou sešlo hodně peněz. Z normální výplaty bych na to neušetřil. Nemám malou výplatu, ale různé poplatky a platby, jídlo, nějaké zážitky, to také něco stojí.

Co se týče účelu půjček, tak si lidé většinou berou na vybavení domácnosti nebo na nečekané výdaje. Na dárky si už moc lidí nepůjčuje. V tomhle směru jsou rozumnější.

P.S. Tesco půjčku také poskytuje Home Credit. :-)

2 Cleo Cleo | Web | 15. července 2013 v 10:10 | Reagovat

Tyhle kecy "půjčíme vám kdykoliv, cokoliv, kdy chcete" mě vždycky naštvou.

3 Míša Míša | E-mail | Web | 15. července 2013 v 10:11 | Reagovat

Taky jsem příznivce šetření dopředu. Moje rodina se nikdy nic nepůjčila a jsme i tak vychovávaní, že nás to v životě nenapadne. Možná chápu, když si někdo vezme hypotéku, protože čekají dítě a potřebují rychle někde bydlet, ale co mi vážně nejde na rozum je, proč si lidé půjčují třeba na mobily? Nebo proč je platí po splátkách? Na ty se dá krásně ušetřit. Než mobil člověk splatí, už není v módě a potřebuje nový. Teda toho taky nejsem příznivec, protože já mám svůj už 6 roků, ale mít jeden mobil na rok je už docela běžné.

4 zpravar zpravar | Web | 15. července 2013 v 11:38 | Reagovat

[1]: Já si naopak myslím, že lidé mají na to, si vytvořit určité rezervy. Jenom zkrátka nemyslí dopředu. Ono někdy se stačí vzdát pár maličkostí na úkor věcí, které si člověk může odřeknout, jenom se mi zdá, že někteří se těchto v podstatě "nedůležitých" věcí nedokáží vzdát. Rezerva se dá vytvořit i maličkostmi - slevové kupony a různé akce třeba na palivo, místo pizzy nebo řízku si občas dát špagety nebo těstoviny, místo dovolené do exotiky jet jednou třeba po čechách... V naprosté většině případů se dá rezerva vytvořit, jde jen najít ten správný postup u mět se uskromnit :)

[3]: Přesně tak - proč si každý rok kupovat nový mobil? Jenom kvůli tomu, že není člověk IN? Mě to přijde jako ve školce - oblíbení mezi kamarády jsou ti, kteří mají něco, co jiní nemají a tak e snaží to mít... Ale ze školky už jsem přeci dávno pryč...
Já měl poslední mobil 7 let a nyní jsem si za "ušetřené" peníze koupil mnohem lepší (neni to zbytečně předražený Iphon...) než mají ti, co si jej kupují čestěji.

5 Aailyyn Aailyyn | Web | 15. července 2013 v 11:57 | Reagovat

Na co nemám, to si nekupuju. Beru hypotéku na byt, jinak nemáte šanci bydlet ve svém, možná ještě leasing na auto, někdo ho fakt potřebuje. To jsou pak ale seriózní půjčky, kdy něčím ručíte a berete si půjčku na podkladě něčeho, ne tahle lichva půjčení kdykoli, komukoli a na cokoli.

6 Aailyyn Aailyyn | Web | 15. července 2013 v 12:01 | Reagovat

Banka chrání i vás, když nemůžete doložit příjem adekvátní splátkám, tak vám hypotéku nedá, aby vám pak nemusela všechno sebrat, protože jste neměli na zaplacení. Homecreditu a podobným vyděračům je to jedno. Kupčí s lidskou naivitou, že vám někdo něco dá jen tak z dobré vůle. Nedá, tyhle půjčky mnohonásobně přeplatíte a když to nesplácíte, jste v pěkném průseru.

7 Míša Míša | E-mail | Web | 15. července 2013 v 15:18 | Reagovat

[4]: Přesně tak. Nakupovat s rozvahou. Spousta lidí má prostě nějak podivně postavené hodnoty :-)

8 Puff Puff | E-mail | Web | 15. července 2013 v 18:49 | Reagovat

Já jsem tedy rozhodně proti půjčkám. Ano, chápu hypotéky i leasing. Případně i třeba půjčení si peněz na něco jako je třeba operace a tak dále. Ale půjčovat si "rychlopůjčky"? Proboha... To jestli někdy udělám, tak se pak asi zabiju... :D

9 LoveShy LoveShy | Web | 15. července 2013 v 19:14 | Reagovat

Já nechápu, jak lidi můžou skočit na to, že jim někdo výhodně půjčí peníze. Vždyť v dnešní době nikdo nic neudělá zadarmo, natož, aby to bylo výhodné pro klienta, ne pro ně. A stejně si nedaj říct a skáčou jim na to..

10 Teeda Teeda | Web | 15. července 2013 v 19:49 | Reagovat

Nejen, že si to ti lidé nespočítají, ale oni pak ani nečtou tu smlouvu, kterou podepisují a ve které je to samý další špek. Nechápu to.

11 Ecritte Ecritte | Web | 15. července 2013 v 20:53 | Reagovat

Bohužel jsou lidé naivní a různé firmy vyčůrané. Dneska, aby měl člověk na jednu smlouvu osm právníků, jelikož smlouvy jsou tak zašmodrchané, že se v nich smrtelník nevyzná.
Je jen škoda, že i když jsou klamné reklamy trestné, v tv je jich tolik, že by člověk zaplakal, ale co je to platné? Některé fígly, co zkouší na lidi lichváři, stydět se za umění řeči. Ale dokuď budou potraviny zdražovat, platy se budou snižovat a člověk bude chtít žít v přepychu (byt, rodina, auto...ano, rodina je v této době přepych, který si jen tak někdo nemůže dovolit) budou mít podvodníci co dělat...

12 Biby Loves ♥ Biby Loves ♥ | Web | 15. července 2013 v 22:16 | Reagovat

Úplný súhlas, všade samé reklamy všelijaké  teleshoppingy a tieto pôžičky, a vôbec to ani nemá zmysel lebo vás to len oberie o viac peňazí, môže to byť klam atď. Lenže ľudia sú veľmi naivní.

13 maiweird maiweird | Web | 15. července 2013 v 22:16 | Reagovat

[11]: Přesně, někteří lidé jsou až moc důveřiví a firmy neskutečně vychcaný jak díra do sněhu. (Omlouvám se za takovej výraz...) :-?

14 Jita Jita | Web | 16. července 2013 v 17:05 | Reagovat

Půjčovat s rozmyslem. Rozhodně by věc neměla morálně zestárnout dříve než se splatí... Na většinu věcí je lepší opačný směr - nesplácet ale šetřit. Je pravda, že lidé si neumí úplně spočítat důsledky neustálého půjčování [:tired:]

15 Thalia Contostavlos Thalia Contostavlos | E-mail | Web | 24. července 2013 v 19:18 | Reagovat

Nejhorší je, že se stává, že lidé si začnou půjčovat peníze, aby mohli splatit nějakou půjčku. Pak klín klínem vytloukají doslova, jen s tím rozdílem, že teď namísto seriózní společnosti (tak asi jako společnost nabízející půjčky může být seriózní) dluží firmě, co na něj s trocho štěstí pošle jen vymahače ...

16 Zee King Zee King | Web | 30. července 2013 v 11:13 | Reagovat

Na půjčky má holt každý svůj názor a někteří lidé prostě nechápou, že pokud se nejedná o nějakou extra horentní sumu, že se na to dá během pár let (nebo jen obecně během nějakého času) našetřit. Samozřejmě když se tedy nejedná o nějakou zcela akutní věc. Pokud se jedná jen o narozeniny, tak bych si rozhodně půjčku nezařizovala. Já jsem celkově taková dost skeptická ohledně půjčování peněz. Vím, že někdy je to zcela nezbytné, ale myslím si, že pokud se tomu dá nějak vyhnout, tak je to to nejlepší řešení :-) Ale jak jsem řekla už v úvodu tohoto svého komentáře, tak každý člověk má na půjčky jiný názor ;-)
Přeji krásný a "bez-půjčkový" den! :-D

17 Timko Timko | Web | 2. října 2013 v 17:40 | Reagovat

Já doporučuju všem se půjčkám raději vyhnou, raději požádat rodinu či přátele a problém s penězi se naučit přečkat. Ty úroky které jsou s půjčkami spojené za to rozhodně nestojí...

18 Raději bez půjček Raději bez půjček | Web | 28. listopadu 2013 v 3:11 | Reagovat

Pokud to jde, tak rozhodně nežít na dluh a nic si nepůjčovat. Pokud je to opravdu nezbytné, pak jako první zamířit do banky a sjednat si bankovní půjčku tam. Jelikož si banky jako první proklepnou klientovu bonitu, tak mu mohou dát férové, reálné úroky, které mu nezničí život a neskončí pod mostem.

19 Petr Petr | Web | 14. února 2014 v 6:57 | Reagovat

Hezky napsané.Bohužel často to ma pokračování.
Pan Bořek už nemá na splátky a kromě toho potřebuje  novou ledničku, protože ta stará dosloužila. Protože už je předlužený, má problémy se splácením, půjčuje si od vychytralého soukromníka, čímž se dostane do ještě větších problémů... :-|

20 Robert Robert | Web | 4. dubna 2014 v 9:22 | Reagovat

Ano, je to bohužel tak a lidé se asi jentak nepoučí. Zvlášť, když se často dostanou do problémů kvůli zbytečnostem, které vlastně ani nepotřebují lépe řečeno, nic by se nestalo, kdyby si na ně časem naspořili a pořídili déle, nežli se hned pustit do "výhodných" půjček...

21 Radim Radim | Web | 9. dubna 2014 v 22:03 | Reagovat

Problémem lidí je nedostatečná informovanost ohledně této problematiky. Já sám se domnívám, že kdyby se zvedla finanční gramotnost národa, nebylo by tolik mediálních kauz ohledně těchto finančních průserů, které jsou způsobené pouze a jenom nedostatkem zájmů a automatickým podepisováním čehokoliv.

22 Monika Monika | Web | 9. dubna 2014 v 22:04 | Reagovat

Já se obávám, že na internetu se neobjevují relevantní reference a pouze navoněné inzeráty proklamujících nebankovek, která chce jen a jen peníze bez ohledu na klienta. Má někdo jiný názor?

23 Monika Monika | Web | 9. dubna 2014 v 22:06 | Reagovat

Já sama jsem si půjčila 5OOO u Perfect Money. Do měsíce jsem splatila a přeplatila jsem se asi o 500kč. Podle mě je to zbytečně démonizované. Já bych se toho tolik nebála. Asi jde pouze o nižší půjčky.

24 Karel Karel | Web | 9. dubna 2014 v 22:08 | Reagovat

No vidíte, o to určitě jde taktéž. Čím větší chtějí lidé půjčku, tím vyšší mají splátky a tím se dostávají i do větších dluhů.

25 Krátkodobé půjčky bez registru ihned Krátkodobé půjčky bez registru ihned | Web | 28. května 2014 v 15:43 | Reagovat

[2]: rozhodně souhlasím, některé půjčky sice jsou benevolentní, ale ne až tak moc

26 Finance bez hranic Finance bez hranic | Web | 26. června 2014 v 15:17 | Reagovat

Plně souhlasím s článkem. A líbí se mi komentář od "Zee King".

27 Hadrapirka Hadrapirka | Web | 27. května 2016 v 15:34 | Reagovat

To já získala půjčku od http://www.goldcredit.cz/ i když jsem v Solusu, ale pak jsem taky objevila http://cfdbroker.cz/ a  tam dávají  500 Kč  jen za registraci,  není to moc, ale kdo Vám dneska  dá tolik zdarma a peníze to taky jsou :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 
-